La Ciudad del Fútbol de Las Rozas (RFEF).
Més enllà del terreny de joc

Com la RFEF ha aconseguit triplicar el seu pressupost en només quatre anys

Scroll down.
  • Text: Xavi Datzira
  • 16 setembre 2022

La Reial Federació Espanyola de Futbol s'ha modernitzat a un ritme vertiginós des del 2018 i ha multiplicat els ingressos des de l'arribada del nou equip de govern. I mira al futur amb il·lusió: acollir amb Portugal el Mundial 2030.

Comparar períodes històrics sol ser complicat, però en el cas de la Reial Federació Espanyola de Futbol (RFEF) és molt senzill. I és que els números canten. Des de l’entrada fa una mica més de quatre d’anys de l’equip de govern de l’actual president, Luis Rubiales, l’entitat –que és de titularitat privada i no rep subvencions públiques– ha fet un tomb evident. Això es manifesta clarament en l'increment del pressupost: dels 146 milions del 2018 als 406 milions d'euros previstos per a l'exercici del 2022. I això que hi ha hagut una pandèmia pel mig.


El pla traçat al començament de la nova etapa passava per diversos eixos: modernitzar les estructures de la federació, recuperar competències pròpies, remodelar les competicions i, sobretot, maximitzar els ingressos. Tenint en compte la potència de la selecció espanyola i d'unes competicions com la Copa del Rei i la Supercopa d'Espanya (a més del futbol femení, les categories inferiors i el futbol sala) podia semblar obvi, però fins aquell moment no s'havia posat en pràctica. En certa manera, és com si la RFEF no hagués entrat al segle XXI fins al 2018.

En quatre anys, la RFEF s'ha transformat completament, fins i tot per sobre de les expectatives. S'ha passat d'uns beneficis nets d’una mica més de 8 milions el 2017 als 32,8 milions de l'exercici passat. Per això Luis Rubiales va definir aquest balanç com a “exitós i únic”. L'Assemblea General Extraordinària de la Reial Federació Espanyola de Futbol celebrada el juny passat va aprovar els comptes del 2021 amb un 93% de suport. També es va aprovar l’aplicació d’aquest resultat proposat per la Junta Directiva: destinar aquest benefici al fons social, que rebrà 2,8 milions d’euros; i al nou fons de contingències, al qual s’injectaran 30 milions d’euros.

Increment per tres vies

Bona part d’aquests números s’expliquen per un augment d’ingressos, que ha vingut de tres àmbits diferents. D'una banda, el creixement dels ingressos per part dels patrocinadors, que en quatre anys han crescut un 175,15%. Aquí destaquen noms com l'operadora Finetwork, com a sòcia patrocinadora principal de la RFEF, així com Adidas, El Ganso, Pelayo, Iberia, Halcón Viajes, Cervezas Victoria o Príncipe com a patrocinadors oficials. A aquests s'ha de sumar una llarga llista de col·laboradors: Alimentos de España, Plátano de Canarias, Renfe, Seur, Sanitas, Artero, Bodegas Torres, APK, Wimu y Sierra de Cazorla. En el cas de la Selecció espanyola de futbol femení, Iberdrola continua com a patrocinador principal.


Així mateix, els ingressos per drets audiovisuals han crescut en aquest període un 110,84%, mentre que els ingressos derivats de les competicions (entre elles el nou format de Supercopa) han experimentat el creixement més gran d'aquest període: un 262,91%.

De Mundial a Mundial

I el futur? En primer lloc, hi ha un repte apassionant que vindrà en només dos mesos: el Mundial, en què Espanya debutarà el 23 de novembre davant Costa Rica. Però abans, se segueix celebrant la UEFA Nations League, amb dos partits el 24 i 27 de setembre, contra Suïssa (a Saragossa) i Portugal (a Braga).


I mirant una mica més enllà, Espanya és candidata a acollir el Mundial del 2030 amb Portugal, en el que podria ser el colofó definitiu per a Espanya en l’univers futbolístic. Sembla que hagin passat segles des de la celebració de la Copa del Món de Futbol del 1982 i de l'aparició del Naranjito. De fet, el futbol espanyol ja no s'assembla gens al de llavors (ni tampoc les mascotes). I no hi ha res millor que un esdeveniment tan immens com aquest per demostrar-ho al món sencer.


De moment, les coses pinten bé si es té en compte que Aleksander Ceferin, president de la UEFA, ha ratificat el seu suport incondicional a la candidatura amb una declaració inequívoca: “Estic segur que el Mundial 2030 es jugarà a Espanya i Portugal, dos països que senten el futbol”.