Més enllà del terreny de joc.
Més enllà del terreny de joc

“Alertes de realitat” o com la RFEF assessora les promeses de la Selecció fora de la gespa (arribin o no a ser estrelles)

Scroll down.
  • Text: Manu Nieto
  • 11 maig 2023

La RFEF està conscienciada i sensibilitzada amb la formació -més enllà del futbol- dels i les futbolistes de categories inferiors de la Selecció amb el departament de Formador Tutor

¿Com un defensa central que no ha vestit mai la samarreta de la Selecció espanyola ni ha celebrat cap títol de Primera o de la Copa o Supercopa, pot ser el formador tutor de les categories inferiors de la Selecció i ser considerat un referent per les futures estrelles del futbol espanyol? ¿Per què una figura internacional com Pedri demana consell a José Antonio Culebras, un exdefensa central de clubs com el Numància, Tenerife o Llevant… i també de l'Almazán i el Tardelcuende? ¿Què els pot ensenyar? El fet que 'Cule', amb el seu primer gran sou de futbolista de vint anys, optés per un Citroen Xsara diu molt dels consells que pot donar al planter del futbol nacional, que aquests dies es concentra per preparar els respectius Europeus en diferents categories.

José Antonio Culebras 'Cule' (Puertollano, 1979), va ser fitxat el 2019 per Luis Rubiales per obrir el nou departament de tutorització i formació destinat a les categories inferiors de la Selecció masculina i femenina: de la sub-15 a la sub-19 , on gran part dels internacionals ja tenen contractes professionals. “El meu aspecte és vocacional perquè quan era futbolista professional -durant 13 anys-, anava veient que la situació d'alguns jugadors era feble. Jo em vaig treure la carrera de professor a La Laguna, mentre jugava al Tenerife (a Segona i Primera divisió). Després he realitzat diferents cursos i màsters, entre els quals hi ha el d'expert en Psicologia Esportiva. La meva idea era la de poder ajudar els joves futbolistes a prendre les millors decisions que requerien en aquell moment. Ells saben que tenen talent i el desenvolupen, però hi ha una necessitat d’assessorament i ajuda real i sincera per a aspectes fora del futbol. I què millor que els joves de les diferents categories inferiors de la Reial Federació Espanyola de Futbol”, explica Cule.

“Quan Luis Rubiales va assumir la presidència vaig plantejar-li la possibilitat de donar suport i ajuda als jugadors i jugadores de les categories inferiors de la Selecció perquè sabem que passen molt de temps sense les seves famílies i el seu entorn personal. Volia donar proximitat perquè, al final, a la Selecció estan 24 hores junts durant períodes grans, de dues, tres setmanes o més, comenta l'exjugador que va començar al futbol sent davanter a les categories inferiors del Puertollano fins que un dia diferents lesions de companys li van brindar la possibilitat de jugar un partit com a defensa. Com li va canviar la vida aquesta decisió i qui li havia de dir que per aprofitar aquesta oportunitat -la de jugar, encara que sigui en un altre lloc- acabaria defensant una tarda Ronaldo Nazario, una altra Ronaldinho, una altra Messi

Internacionals en una classe de formació i tutorització - RFEF
Internacionals en una classe de formació i tutorització - (RFEF)
Imatge d´una dinàmica d´estudi - RFEF.
Imatge d´una dinàmica d´estudi - (RFEF)

“Si aconseguim fer millors persones, tindrem millors futbolistes”

El departament de formació i tutorització de la RFEF –i les seves necessitats– van anar creixent ràpidament i es va reforçar el 2021 amb la contractació del també docent (i entrenador) Alberto López, que resumeix la seva feina en un eslògan més que convincent: “Si aconseguim fer millors persones, tindrem millors futbolistes. Si està format i té millors valors, serà millor futbolista. I se'n beneficiarà el seu club i la Selecció (si s’escau) però, sobretot, ell mateix, la seva família, i els seus amics.

Primer formar persones, com relata José Antonio: “Un dels aspectes que treballem amb els joves és la conscienciació a través de xerrades on els exposem casos reals tant positius com negatius. Hi ha jugadors i jugadores que venen molt conscienciats i n'hi ha d'altres que es deixen portar per aquesta voràgine de la imatge de companys que triomfen... No volem treure la il·lusió de voler ser professionals, però volem ser realistes. Potser en dos o tres anys ja no estiguin ni jugant a futbol, i això és una cosa que passa per molt que estiguis a la Selecció espanyola sub-15”.


L'alerta de realitat dels Jocs de Tòquio

En aquest sentit, Alberto López assenyala una cosa que ell qualifica com a “alertes de realitat” i que s'expressa molt bé amb el següent exemple: “Una de les nostres tasques és dir-los que el futbol pot ser efímer. Ells i elles ja veuen que hi ha rotació de jugadors i que hi ha internacionals que no han tornat a venir. Per exemple, un 0% dels futbolistes que van guanyar la plata als Jocs Olímpics de Tòquio havien passat per la Selecció sub-15. És a dir, que cap sub-15 d'ara no té garantit que el dia de demà torni a ser convocat.

Àrees del Departament del Tutor Formador de la RFEF

Àrea acadèmica: resolució de dubtes, coordinació amb els clubs per resoldre qualsevol situació.

Àrea emotivosocial: a causa de la rotació, hi ha jugadors que són nous d’una concentració a una altra. D'aquesta manera, es realitzen activitats de cohesió de grup per dinamitzar i que s’integrin com més aviat millor, fomentant comportaments socials adequats. Dins d'aquesta àrea es reforcen les normes i missatges de conducta al vestidor.

Àrea personal: interès en el desenvolupament integral del futbolista. Són el punt d’unió entre tècnics i futbolistes.

José Antonio, Alberto i els psicòlegs esportius Javi López Vallejo i Emilio González (que també s'han unit a aquest departament) són un nexe entre cos tècnic i jugadors i jugadores mostrant-los proximitat i ajudant-los en el que passa fora del camp del futbol. Des de les dinàmiques de grup fins a tasques acadèmiques, dubtes del seu futur… Per això és necessari un seguiment en preconcentració i disposar d'informació real abans de la seva incorporació, mantenint un ‘feedback’ constant amb el club sobre les activitats que realitzaran amb el jugador o jugadora. Hi ha clubs que demanen ‘feedback’ a nivell conductual, les tasques acadèmiques que duien –si les han finalitzat o no– i després elaboren un informe perquè quedi registrat.

“Encara que la nostra feina va més enllà de la qüestió acadèmica. Som una persona de confiança del jugador o jugadora, el primer filtre del que ens traslladen per poder ajudar-los. Aquest tipus de feines poden fer pujar l'autoestima del grup. No es queda només a les sessions d'estudi”, recorda Alberto López.

A més d'aquestes dinàmiques de grup comentades que són tan necessàries per a una bona convivència, un dels punts pels quals més hi acudeixen és pels dubtes del futur. “L'ideal és que siguin autònoms i propietaris del seu destí i que ells mateixos prenguin decisions. Que tinguin aquesta decisió íntegra”, comenta Cule, que intenta sempre facilitar -juntament amb Alberto- possibles sortides formatives pel que fa a la seva formació, aptituds i il·lusió laboral.


Del “vull estudiar alguna cosa” al “vull deixar d'estudiar”

“Hi ha qui et diu que vol deixar d'estudiar i qui et diu que vol estudiar. També hi ha desinformació en algunes jugadores i jugadors i nosaltres els assessorem en tot”, apunta López, que reconeix que en alguns moments també han d'exercir de profes durant alguna concentració resolent dubtes dels internacionals en alguns exercicis que han de fer per a l'escola… “Hi ha situacions que et fan posar a l'alçada pels dubtes acadèmics. Tot i que al final són ells i elles les que salven la dificultat perquè les poden resoldre entre diversos que estiguin al mateix curs… Però sí que et fan posar-te a l'alçada dels dubtes”.

Especial atenció amb les xarxes socials

“Les xarxes socials i els ‘smartphones’ són agents amb què hem de viure i cal naturalitzar-ne l'ús. Per a aquests joves, que són la seva pròpia marca, és indispensable que en facin un ús correcte, tant en missatges com en fotografia”

“A més del contingut dels missatges que publiquen a les xarxes socials hi ha el temps d'ús d'aquestes xarxes socials. Intentem conscienciar els joves per evitar la situació de dependència que s'autogeneren d'haver de mirar el telèfon a tota hora. Amb el protocol de la protecció del menor que farà la RFEF es regularà l'ús del mòbil”

“Hi ha una alerta en la gestió de determinades xarxes socials perquè ara són jugadors que estan vivint moments molt bonics i reben, després d'un partit important, potser 500 missatges… i tots dient-los com són de bons o bones. Això t'allunya de la realitat. Nosaltres intentem buscar que siguin autocrítics i que no es deixin arrossegar pel corrent dels missatges”

José Antonio Culebras.

Perquè Culebras i López siguin escoltats, primer s'han de guanyar la confiança de jugadors i jugadores, tant dels que volen escoltar que la seva vida pot fer un gir demà mateix com dels que no tenen tan enganxats els peus a terra. “Intentem donar aquest suport des de la màxima sinceritat. Amb confidencialitat perquè ells s'obrin i això ho hem de portar rigorosament per entendre'ls i valorar-los de la millor manera. Prendre apunts del que comenten i poder després analitzar-ho i ajudar-los. Es crea un enllaç especial entre tutor i jugador o jugadora. Ens posem a la seva pell, mirem el context, les xarxes socials… Hi ha molts agents que poden alterar aquesta atenció i intentem crear-los una jerarquia de què és el més important”, explica Cule. Tot perquè res no distorsioni el creixement d'un adolescent, més enllà del tema futbolístic.


El que és gratificant d'aquesta feina amb futurs futbolistes

Després de quatre anys a la RFEF, José Antonio Culebras reconeix que tots els esforços, xerrades i tasques realitzades resulten una feina “gratificant perquè seguim tenint contacte amb força jugadors en etapes superiors. Són ells els que et truquen per demanar ajuda, encara que ja siguin professionals i estiguin a Primera, cosa en què coincideix Alberto López, “aquesta feina és reconfortant perquè el fet que els jugadors i jugadores a qui has assessorat vagin avançant i rebis informació del seu desenvolupament… És molt emotiu”. Cèlebre és la frase d'Alexandre Magne que apunta també en sentit contrari: “Estic en deute amb el meu pare per viure, però amb el meu mestre per viure bé”.

Hi ha futbolistes internacionals que estan estudiant per la recomanació d'aquests tutors formadors i n'hi ha que han modelat perquè triïn el que a ell o a ella els agrada. Volen veure joves autocrítics i que agafin el seu propi camí allunyat de qui els dibuixa una vida de somni, fama i èxit etern.

A més de les qualitats docents d'Alberto López, els jugadors del planter de la Selecció tenen a prop la carrera de Culebras, que va penjar les botes professionals al Numància i va passar directament a fer classes al Col·legi Sagrat Cor de Sòria (el seu amor pel futbol el va fer jugar fins als 43 anys en categoria regional). És un exemple d'èxit no només com a futbolista que ha jugat 13 anys de manera professional, sinó com a referent per als futbolistes més joves. Recorrent novament a una frase cèlebre, en aquest cas, a un proverbi japonès: “Millor que mil dies d'estudi diligent és un dia amb un gran mestre”.